Disharmoničan razvoj – definicija
Disharmoničan razvoj dece označava stanje kada razvoj sposobnosti kod deteta ne teče ujednačeno u skladu sa tipičnim razvojnim normama. Strukture i funkcije psihomotorike koje se kod deteta razvijaju paralelno i ujednačeno, mogu da budu usporene u razvoju, u odnosu na one skladnog ili naprednog razvoja, što dovodi do disharmoničnog toka razvoja koji uzrokuje kliničke slike koje se grupišu kao: razvojne dispraksije; razvojne disgnozije i poremećaji psihomotorike (Nestorov V., Nestorov S., Bojanin S.,2019).
Koje probleme imaju deca sa disharmoničnim razvojem?
Fenomen disharmoničnog razvoja po principu istovremenosti između pojedinih ili čak svih segmenata koji čine ličnost, u većoj ili manjoj meri, javlja se kod oko 10% dece opšte populacije što ih ometa da harmonično ovladaju funkcijama potrebnim za obavljanje složenih voljnih aktivnosti kao što su, na primer: govor, pisanje, čitanje, računanje, veština pravljenja nečega rukama, oganizovnost prikladnog držanja tela i ponašanja u nekim situacijama (Nestorov V., Nestorov S., Bojanin S.,2019).
Razvoj ne mora uvek da bude harmoničan, posebno kada su mala odstupanja između različitih oblasti. Neko dete brže uči matematiku, neko čitanje, muziku, sport… Najveći problem je što u sedmoj godini očekujemo da sva deca budu spremna jednako za matematiku, čitanje, pisanje… a uglavnom nije tako! Škola je zato neprirodna jer ne mogu sva deca da budu istih sposobnosi, a to se od njih zahteva (Bojanin S., 2018).
Kada se mogu primetiti simptomi disharmoničnog razvoja?
Iako se simptomi disharmoničnog razvoja prepoznaju i na ranom uzrastu, ove teškoće posebno postaju vidljive polaskom u školu i tokom školskog uzrasta kada dete svoj identitet i svoju sliku razume kroz svoj izgled , kroz držanje i veštinu tela, kroz kvalitet i razvijenost govora, primenu logičkog zaključivanja, veštine matematičkog mišljenja…
avanafil generico senza ricetta
U ovom članku ćemo rasvetliti ovu oblast na osnovu znanja i iskustva našeg stručnog tima. U razgovoru za ovaj tekst učetvovali su prof.dr Svetomir Bojanin, prof.dr Nenad Glumbić, dr Violeta Nestorov i dr Stevan Nestorov.

Povod za ovaj članak je potreba da se objasni šta je to disharmoničan razvoj.
Verovatno se pitate zbog čega kada na internetu ima toliko članaka sa istim naslovom.
Veliki broj roditelja nam dovodi decu sa dijagnozom F83 – Disharmoničan razvoj. Kada uradimo procenu, kada razgovaramo sa roditeljima možemo zaključiti da mnogo toga nije jasno.
Čak i u izveštajima stručnjaka koje nam roditelji donose vidimo da su često određena stanja kod dece označena kao „disharmoničan razvoj“, što se u stvari ne može tako nazvati. Takođe, ima i stručnjaka koji pogrešno ističu da disharmoničan razvoj nužno znači da dete obavezno ima intelektualnu ometenost. Brojni su primeri pogrešnog tumačenja, što roditelje i stručnjake navodi na krivi put. Kako onda sprovesti adekvatan tretman i pružiti pravu podršku?
Pretraživanjem interneta u Srbiji se mogu pronaći brojni članci o disharmoničnom razvoju, ali svi su istog sadržaja i uglavnom se pozivaju na knjige prof. dr Svetomira Bojanina koji je na našim prostorima utemeljio stručnu oblast disharmoničnog razvoja. Ali i dalje kao da nije jasno!
Šta jeste i šta nije disharmoničan razvoj?
Zar sva deca sa neurorazvojnim poremećajima nisu disharmonična na neki način?
Krenućemo od početka. Počinjemo razgovore o temi disharmoničnog razvoja sa prof. dr Nenadom Glumbićem, koji navodi da ideja o disharmoničnom razvoju potiče još od Diprea i Ane Frojd, koji su opazili da pojedine strukture koje grade ličnost ne moraju da se razvijaju usklađenim, harmoničnim ritmom.
Neki autori, poput Ažiriagere i Lemeja, u ovom neujednačenom razvojnom toku između govorno-jezičkih, kognitivnih, motoričkih i socijalnih sposobnosti sagledali su poseban razvojni poremećaj koji je označavan kao razvojna disharmonija, opšta razvojna disharmonija ili psihobiološka disharmonija.
Prof. dr Nenad Glumbić ističe da se u našoj sredini ovaj termin i dalje koristi kada želimo da istaknemo da se kod deteta sa kojim radimo uočava nesklad u dinamici pojedinih segmenata ličnosti ili psihičkih funkcija.
Treba reći da disharmonični razvoj kao poseban klinički entitet ne postoji ni u DSM-5 klasifikaciji Američke asocijacije psihijatara, niti u ICD-11 klasifikacionom sistemu Svetske zdravstvene organizacije.
Prema tome, sintagma „disharmoničan razvoj“ više predstavlja opis načina na koji dete funkcioniše ili neku radnu hipotezu, nego definitivnu kliničku dijagnozu.
Razlike između neurorazvojnih poremećaja i disharmoničnog razvoja
Neko se može upitati u čemu je razlika između poremećaja iz spektra autizma i svih drugih neurorazvojnih poremećaja sa jedne strane, i disharmoničnog razvoja sa druge?
Zar sva deca sa neurorazvojnim poremećajima nisu disharmonična na neki način?
Prema prof. dr Nenadu Glumbiću, prethodni utisak je sasvim tačan.
- Kod dece sa autizmom uočavamo izrazite poteškoće u oblasti socijalne komunikacije i pojavu stereotipnih obrazaca ponašanja.
- Kod dece sa razvojnom disfazijom (specifičnim poremećajem jezika) glavni problemi su na nivou govorno-jezičkog funkcionisanja.
- Kod dece sa intelektualnom ometenošću možemo da pratimo relativan sklad između kognitivnog, emocionalnog, motoričkog i socijalnog razvoja, ali isto tako postoje i deca snižene inteligencije koja imaju izrazito disharmoničan razvojni profil.
Zajedničko svim opisanim slučajevima je prisustvo dijagnostičkih kriterijuma koji omogućavaju postavljanje kliničke dijagnoze.
Da li je sintagma „disharmoničan razvoj“ danas prevaziđena?
Prof. Glumbić kaže da se u savremenom francuskom jeziku ona koristi veoma retko.
- Španci koriste izraz „desarrollo discordante“ da ukažu na nesklad u biološkim funkcijama.
- Rusi koriste sintagmu „дисгармоничное развитие“ za nesklad između telesne mase i visine.
- Kada se sintagmi doda „дисгармоничное развитие личности“, tada ona ima identično značenje kao i kod nas.
Disharmoničan razvoj kod dece je velika zagonetka
Prof. dr Svetomir Bojanin prvi je na našim prostorima uveo pojam disharmoničnog razvoja.
„Razvoj deteta odvija se paralelno i po principu istovremenog delovanja različitih oblasti razvoja – mišićne, misaone, emocionalne, inteligencije, sluha, govora…“
„Nažalost, ne postoji razumevanje svega toga. Školstvo i zdravstvo se veoma ogrešilo o decu sa disharmoničnim razvojem.“
„Dijagnoza disharmoničnog razvoja je više pedagoška nego medicinska.“
Kako pomoći deci sa disharmoničnim razvojem?
Dr Violeta Nestorov ističe:
„Preduslov za pojavu govora je harmoničan razvoj neuropsihičkih struktura i funkcija.“
Ako dete ima kašnjenje u govoru, to znači da mora imati:
✅ Inteligenciju razvijenu za govor
✅ Harmoničnu fonaciju i mišiće govorne muskulature
✅ Balans između razvoja čula, pažnje i pokreta
Dr Stevan Nestorov dodaje:
„Mozak bebe je kao neispisan list papira.“
Najvažniji period razvoja je prve tri godine života, kada možemo rano prepoznati odstupanja i reagovati stimulativnim tretmanima.
„Cilj je da dete kroz tretmane razvije sposobnosti kako bi mu život bio lakši.“
„Izbegavanjem rane intervencije dolazimo do posledica: disfazija, disgrafija, disleksija, disgnozija, dispraksija…“
Zaključak
Dr Stevan Nestorov upozorava:
„Najvažnije je deci obezbediti tretman koji je ispravan i podsticajan.“
❌ „Pogrešan pristup je gubljenje vremena i može izazvati otpor kod deteta.“
✅ „Dobra procena je ključ uspešnog tretmana.“
U Centru za logopediju i ranu intervenciju sprovodimo različite korektivno-stimulativne tretmane.
📖 Više informacija možete pronaći u našoj online prodavnici knjiga.
© Centar za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov, 2022
Autori: Glumbić N., Bojanin S., Nestorov V., Nestorov S.
Kompletan autorski sadržaj, koji uključuje grafičke, tekstualne, programske i ostale materijale, nalazi se pod zaštitom važećeg zakona o autorskom i srodnim pravima. U slučaju da želite da objavite neki od sadržaja sa veb sajta https://centarzalogopediju.rs bez obzira o kojem se mediju radi (elektronski, štampani, ili internet medij), obavezno je obezbediti prethodno pisano odobrenje Centra za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov. Neovlašćeno korišćenje smatra se povredom autorskih prava Centra za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov i za posledicu može imati pokretanje sudskog spora. Pojedine informacije sa sajta moguće je prenositi pod uslovom da su vidno navedene, u adekvatnom obliku, uz obavezu isticanja da je “informacija preuzeta sa sajta https://centarzalogopediju.rs/” uz obavezu poštovanja zakona o autorskom i srodnim pravima.