dr Stevan Nestorov Intenzivni svet

Uticaj „intenzivnog sveta“ na razvoj govora i psihomotorike kod dece

Svako vreme nosi svoje izazove, ali u našem vremenu, da ga nazovemo savremenim dobom, deca od najranijeg uzrasta žive u tzv. „intenzivnom svetu“ – svetu prekomernih stimulacija, brzih sadržaja, tehnologije i smanjenog neposrednog ljudskog kontakta. O uticaju ovakvog okruženja na razvoj govora i psihomotoriku dece, razgovarali smo sa dr Nestorov Stevanom, defektologom i psihomotornim terapeutom, dugogodišnjim saradnikom i učenikom cenjenog dečijeg psihijatra prof. dr Svetomira Bojanina.

 

Kako savremeni „intenzivni svet“ utiče na razvoj dece?

Živimo u vremenu gde je svet oko deteta prebrz, prejak, previše promenljiv. Deca su često izložena jakim vizuelnim i auditivnim stimulacijama koje nadilaze njihovu sposobnost obrade i adaptacije na te draži. Takva preplavljenost često ne vodi ka ubrzanom razvoju, kako neki roditelji misle, već naprotiv – može usporiti razvoj govora i celokupni psihomotorni razvoj, smatra dr Stevan Nestorov. Deci je za pravilan razvoj potreban stabilan, jasan i emotivno bogat kontakt sa odraslima, a ne samo sa ekranima i tehnologijom.

dr Stevan Nestorov: „Sećam se naših razgovora na ovu temu sa profesorom Bojaninom, koji je znao da kaže da je izlaganje male dece ovom našem svetu isto kao kada bismo tek rođenoj bebi dali da jede sarmu ili pečenje!“

Koji su najčešći problemi koje primećujete u praksi?

Dr Stevan Nestorov: „Veoma često vidimo da deca imaju smanjenu pažnju, slabiju sposobnost imitacije i slušanja, otežanu obradu govorno-jezičkih informacija. Pored toga, mnoga deca pokazuju kašnjenje u usvajanju simboličke igre, što je važan temelj za razvoj jezika i govora. Sve više dece se u najranijem uzrastu selektivno odaziva na poziv imenom, nemaju dovoljno kvalitetan kontakt pogledom, što na prvim pregledima i nas može navesti na sumnju da su u pitanju simptomi iz spektra autizma. Ovo stanje, gde dete kao da živi u prejakom svetu ali u isto vreme ostaje izolovano, je nešto sa čim se susrećemo svakog dana. Mi smo ova stanja nazvali “psihomotorna uspavanost” i kao odgovor na to smo tokom poslednjih desetak godina, uz nesebičnu podršku i mentorstvo profesora Bojanina, razvili  intervenciju pod nazivom “Psihomotorno buđenje “ koja predstavlja ključnu tehniku u okviru kompleksnog programa intervencije koji se sprovodi u Centru za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov.

 

Kako rad i učenje prof. dr Svetomira Bojanina oblikuju Vaš pristup?

Profesor Bojanin nas je učio da dete nije samo “mali čovek”, već da razvoj ima svoje zakonitosti koje treba poštovati kako bi se proces “oljuđivanja” uspešno realizovao. Proces oljuđivanja ili hominizacija je nešto čime se prof.dr Bojanin ozbiljno bavio i nešto veoma vredno od svega što nam je preneo.
Ono što smo od njega naučili je potreba za usporavanjem – stvaranjem uslova gde dete može svojim ritmom da sazreva, razumeva i komunicira. Na žalost, u praksi se dešava upravo suprotno – nude se različite pseudonaučne metode sa ciljem da se razvoj deteta ubrza pomoću nekih elektronskih uređaja i slično. Naravno, to nije moguće.
U psihomotornoj terapiji, koju primenjujemo nastojimo da primenjujem te principe: stvaranje stabilnog, predvidivog okruženja i postepeno vođenje ka komunikaciji, ističe dr Nestorov.

 

Šta biste savetovali roditeljima male dece danas?

Dr Stevan Nestorov:
„Prvo, smanjite “intenzitet sveta” oko deteta.
Obezbedite više vremena za igru licem u lice i manje vremena za ekrane.
Stvarajte rutine koje daju sigurnost detetu.
Govorte jednostavno, jasno, gledajući dete u oči.
Uključite dete u svakodnevne aktivnosti — neka pomaže, neka oponaša vas, neka istražuje svet kroz sopstvena čula. Mi period od prve tri godine života deteta nazivamo “otkrivanje života” i upravo tako i treba da bude – da obezbedimo detetu što više iskustva.

Sve to gradi temelj za kasniji razvoj jezika, govora, mišljenja i, što je najvažnije, za razvoj emocija koje pokreću sve ostale oblasti razvoja.

 

Kakva je Vaša osnovna poruka roditeljima i stručnjacima?

Budimo strpljivi sa decom. Obezbedite im iskustva i aktivnosti koje su dovoljno bogate da ih podstaknu, ali dovoljno mirne da ih deca mogu razumeti.
Razvoj zahteva vreme, ritam, uključenost roditelja, smisao i ljubav.
To su danas najvažniji stubovi zdravog rasta deteta, zaključuje dr Stevan Nestorov.

 

© Centar za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov, 2025
Autori: Nestorov V., Nestorov S.

Kompletan autorski sadržaj, koji uključuje grafičke, tekstualne, programske i ostale materijale, nalazi se pod zaštitom važećeg zakona o autorskom i srodnim pravima. U slučaju da želite da objavite neki od sadržaja sa veb sajta https://centarzalogopediju.rs bez obzira o kojem se mediju radi (elektronski, štampani, ili internet medij), obavezno je obezbediti prethodno pisano odobrenje Centra za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov. Neovlašćeno korišćenje smatra se povredom autorskih prava Centra za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov i za posledicu može imati pokretanje sudskog spora. Pojedine informacije sa sajta moguće je prenositi pod uslovom da su vidno navedene, u adekvatnom obliku, uz obavezu isticanja da je “informacija preuzeta sa sajta https://centarzalogopediju.rs/” uz obavezu poštovanja zakona o autorskom i srodnim pravima.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*