Specifične teškoće u učenju (Specific learning difficulty -SpLD)

Deca sa specifičnim teškoćama u učenju biće podržana kroz naš EU projekat „DysAcademy“

 

DysAcademy (DisAkademija) je veoma značajan projekat koji je podržan od strane Evropske unije.

Projekat sprovodimo kao članica konzorcijuma organizacija koje su posvećene stvaranju inkluzivnog društva za osobe sa teškoćama u učenju.

 

Dvogodišnji projekat DysAcademy ima za cilj da poveća kompetencije roditelja, nastavnika i drugih profesionalaca da prepoznaju i pruže podršku učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Jedan od značajnih zadataka je razvoj i uspostavljanje prve onlajn akademije za specifične teškoće u učenju sa posebnim akcentom na disleksiju, disgrafiju, diskalkuliju i ADHD.

 

Specifične teškoće u učenju (Specific learning difficulty -SpLD) znači da dete ima teškoće sa jednom ili više oblasti učenja. Ako dete ima specifične teškoće u učenju, to ne znači da ono neće moći postići uspeh u učenju. Međutim, ono što je sigurno, ova deca će imati problema u školi, smatra dr Violeta Nestorov i ističe da će deca sa ovim problemom moraju da dobiju dodatnu stručnu podršku i razumevanje. Deca sa specifičnim teškoćama u učenju uče drugačije jer je to neurorazvojni poremećaj koji često utiče na sposobnost deteta da prima, obrađuje i koristi informacije iz memorije. To su te razlike koje utiču na određene oblasti učenja, odnosno na čitanje, pisanje, pravopis, matematiku…, na primer, u ovu kategoriju spadaju dosleksija i diskalkulija, navodi dr Violeta Nestorov.

Naš saradnik i konsultant, prof.dr Nenad Glumbić, objašnjava da dva velika klasifikaciona sistema, DSM-5 Američke asocijacije psihijatara i ICD-11 Svetske zdravstvene organizacije (SZO), prepoznaju posebnu kategoriju neurorazvojnih poremećaja koje karakterišu izrazite poteškoće u usvajanju akademskih (školskih) veština poput čitanja, pisanja ili aritmetike. Ova grupa poremećaja je u DSM-5 označena sintagmom „specifični poremećaj učenja“, dok se u ICD-11 koristi izraz „razvojni poremećaj učenja“.

Naš mentor prof.dr Svetomir Bojanin se ceo radni vek bavio ovim temama, pa u čuvenoj knjizi „Zašto slab uspeh u školi“ profesor za decu sa teškoćama u učenju i disharmoničnim razvojem kaže sledeće:

“Život nekome postaje baš težak, u vreme kada se drugima otvara radovanjem, a škola o tome ništa ne zna. Čak i danas se smatra da su oni koji ne znaju matematiku – glupi, oni koji ne znaju da čitaju ili ružno pišu – preispoljeno lenji, da su oni nespretni – smešni i nesposobni za ljudsku utakimcu na tržištu erotske ljubavi i društvenog ugleda“. Ovu knjigu profesor Bojanin počinje rečenicom „škola se bitno ogrešila o decu sa disharmoničnim neuropsihičkim razvojem jer nije blagovremeno uvidela potrebu da podesi svoj pristup i način obuke prema osobinama dece“.

Dr Stevan Nestorov smatra da sva deca imaju pravo da dobiju kvalitetno obrazovanje kroz koje će ostvariti svoje pune potencijale. Zbog toga kao društvo i stručnjaci imamo dužnost da svakom detetu omogućimo da se uključi u sve aktivnsti u vrtiću i školi i da omogućimo da se svako dete razvija i uči zajedno sa svojim vršnjacima. Srećni smo što će se naša ekspertiza u oblasti disharmoničnog razvoja i teškoća u učenju uobličiti kroz uspostavljanje sistema podrške koji će biti dostupan svim građanima besplatno.

Ovaj Erasmus+ projekat sprovodimo u partnerstvu sa Združenie za disleksija Ajnštajn i Asociaciя Disleksiя Bъlgariя. Nosilac projekta u Srbiji je organizacija Pomoć porodici u partnerstvu saCentrom za logopediju i ranu intervenciju dr Nestorov. Rezultati projekta će biti usmereni, pre svega, na korisnike u Srbiji, Makedoniji i Bugarskoj, ali i na korisnike u celoj Evropskoj uniji.

 

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*